Column 9: John Korsten

De negende gastcolumn is van John Korsten, eigenaar van  Drops in Panningen. Drops is een betrokken marketingbureau dat zich heeft gespecialiseerd in de agrarische sector. 

Lees onderstaand zijn inspirerende column:


Inspireren met gezond boerenverstand

Op de Hulsweg in Beringe stond mijn wieg, een agrarische omgeving waar mijn ouders een tuinbouwbedrijf hadden. Ik groeide op tussen de gladiolen en asperges én de varkens- en koeienbedrijven van onze buren. Een heerlijk vertrouwde en nuchtere omgeving waarin hard werken en op tijd genieten centraal stond. Na de middelbare school volgde ik een HBO commerciële opleiding in Eindhoven. Dit deed me steeds vaker realiseren dat agro-ondernemers zeer sterk afhankelijk waren van derden en maar zeer beperkt in contact stonden met de markt. De regie lag steeds vaker in de logistieke keten. De uiteindelijke koper van onze prachtige producten raakte steeds verder uit beeld. Deze ontwikkeling werd voor mij alleen maar sterker bevestigd door mijn werk bij een supermarktketen en later bij Oerlemans Foods, een producent van vriesverse groente-, fruit- en aardappelproducten. In deze omgevingen bleef ik sterk betrokken bij de dynamische agro sector en werd mijn binding met deze nuchtere, maar zeker ook innovatieve wereld, verder versterkt. Intern werd in de sector gigantisch gepresteerd, maar extern werd nog te weinig gecommuniceerd. Marketing stond er in de kinderschoenen en daar lag en ligt nog steeds mijn passie. Hoe ‘vermarkten’ we de prachtige producten van enthousiaste en betrokken agro-ondernemers in een snel veranderende wereld? In 2007 werd agrarisch marketingbureau Drops geboren! Een opmerking van een topondernemer uit die beginperiode vergeet ik nooit meer:

“John, boeren en marketing, waar begin je aan!?!”

En natuurlijk heb ik mijzelf deze vraag ook meerdere keren gesteld in de beginjaren van Drops. Waar ben ik aan begonnen? Maar mijn - en ondertussen onze - drive bij Drops bestaat uit het bewust maken van gedreven agro ondernemers van de mogelijkheden en kansen die onze markt biedt. Dit doen we vanuit ons motto ‘inspireren met gezond boerenverstand’.  Wat is er mooier dan bijdragen aan het enthousiasme en de trots van ondernemers uit onze sector? Vanuit vertrouwen samenwerken en met een trotse lach op het gezicht de 1e resultaten bereiken. In uitdagende en ook moeilijke tijden anticiperen op de veranderende markt.  Een markt die kritisch is maar aan de andere kant ook steeds beter lijkt te beseffen wat het belang van onze sector is. Geen vanzelfsprekendheid en daarom moeten we blijven investeren in deze relatie waarbij de woorden SAMEN en VERTROUWEN centraal staan.

Ondertussen vliegt de tijd en ben ik al weer 10 jaar actief als ondernemer in deze sector. Een grote rijkdom, die er onder andere voor zorgt dat ik veel interessante gepassioneerde mensen ontmoet die:

-          Hart hebben voor hun bedrijf en sector.

-          Positieve energie geven

-          Geloven in hun product

Vertrouwen schenken

Apetrots ben ik, dat we daar als Drops een steentje aan bij mogen dragen. Want alleen samen kom je verder en daarom geloof ik ook in initiatieven als geworteld in onze omgeving. Ik woon nog steeds op de Hulsweg in Beringe. Midden in een prachtig agrarisch buitengebied. Trots, blij én geworteld in onze omgeving.

PS. De afgelopen weken heeft het onstuimige weer helaas gezorgd voor veel problemen in onze sector.  Namens ons allen bij Drops, sterkte aan alle ondernemers die hierdoor getroffen zijn.


Column 9: John Korsten