Column 11: Michael en Gert Swinkels

De elfde gastcolumn is van Geworteld in ónze omgeving-leden Michael en Gert Swinkels. Het legkippenbedrijf van Michael en Gert Swinkels ligt zo’n drie kilometer buiten de kern van het Noord-Limburgse Helden, op het ‘driedorpenpunt’ Helden-Egchel-Neer. Voorbijgangers kan het bijna niet ontgaan dat hier een pluimveebedrijf gevestigd is: langs de weg staat een groot bord met de tekst ‘Dagelijks verse scharreleieren’. Ook springt het houten schuurtje met de eierautomaat meteen in het oog. 

Lees onderstaand de inspirerende column van Michael en Gert:

Wij hebben in 1993 ons eigen pluimveebedrijf opgezet in Helden. Toen zijn we gestart met het houden van  slachtkuikenmoederdieren.  In 1997 stapten we over naar scharrelkippen. Inmiddels houden we 69.000 scharrelleghennen. Dit jaar worden de vier oudste stallen, die stammen uit 1979, afgebroken en vervangen door één nieuwe stal. Dit betekent ook een verdere uitbreiding van het aantal dieren, dat straks zal uitkomen op 83.000 leghennen. 

Voorbijgangers kunnen bij ons dagelijks verse eieren kopen in de eierautomaat. Daarnaast is de grote groene spade op het erf een echte eyecatcher.  Alle ondernemers die zijn aangesloten bij het project ‘Geworteld in onze omgeving’ hebben deze spade op hun erf staan. Wij waren de eerste ondernemers die zich aansloten bij dit project, dat inwoners van de gemeente Peel en Maas wil informeren over en betrekken bij de agrarische sector.

Wij vinden het van groot belang om te laten zien wat er gebeurt op ons bedrijf en wij willen een reëel en positief beeld naar buiten brengen. We proberen dit positieve beeld op diverse manieren uit te dragen. Het begon eigenlijk allemaal in 2004, toen we besloten om eieren aan huis te gaan verkopen. Eerst lagen de eieren in een oude koelkast met daarnaast een geldkistje. Dit sloeg aan: passerende fietsers, gasten van de nabijgelegen camping, maar ook inwoners van de omliggende dorpen wisten ons te vinden. Drie jaar geleden hebben we een eierautomaat bij ons bedrijf geplaatst.

Tevens hadden we de afgelopen twee jaar een stand op de ‘Aspergeshopdag’. We hebben hier natuurlijk onze eieren verkocht, maar toen ook de bezoekers geïnformeerd over de pluimveehouderij.

En we hebben het afgelopen jaar een bedrijfsfilm laten maken.  Mensen die eieren kwamen kopen, vroegen ons regelmatig of ze een kijkje in de stal mochten nemen. Vanwege het risico van ziekteoverdracht is dat geen optie. Toen ontstond het idee om een bedrijfsfilm te laten maken, met daarin uitleg over het proces en de gang van zaken op ons bedrijf. Nog diezelfde avond hebben we een professionele cameraman benaderd.Begin november was de film gereed en werd deze op Facebook geplaatst. Inmiddels is de bedrijfsfilm ruim 4300 keer bekeken. We hebben veel reacties gekregen; van familie, vrienden en collega’s, maar ook van burgers. De meeste mensen zijn positief over hoe efficiënt en professioneel ons bedrijf is ingericht. We gaan de film ook vertonen op een scherm bij de eierautomaat. Zo kunnen we bezoekers toch een kijkje achter de schermen geven!

We zijn van mening dat de agrosector sowieso meer moet inzetten op promotie. Van vroeger uit zijn we alleen maar bezig met produceren en houden we ons nauwelijks bezig met de afzet. Dat is echter wel noodzakelijk om naar de toekomst toe een ‘license to produce’ te houden. Wanneer alle individuele ondernemers hiermee aan de slag gaan in hun eigen omgeving, kunnen we veel bereiken. Wij hopen in onze eigen omgeving een verschil te kunnen maken.

Column 11: Michael en Gert Swinkels